Slunce nejen škodí, ale dokáže i ochránit

Obrázek uživatele Jindřich Hnízdo

STOCKHOLM – Pokud se v létě hodně sluníte a paprsky si nenecháte ujít ani přes jejich škodlivé účinky, mají pro vás vědci potěšující zprávu. Hned v několika na sobě nezávislých studiích se jim totiž podařilo prokázat, že sluneční záření přece jen nebude tak škodlivé, jak se doposud domnívali.

Vědci svá zjistění prezentovali v únorovém čísle Žurnálu Národního centra pro rakovinu. Prokázali například, že UV záření dokáže zmírnit riziko vzniku rakoviny lymfatických uzlin nebo že nádory u rakoviny kůže jsou u lidí vystavujících se slunci mnohem méně agresivní.

Studie vedené doktorkou Karin Elkstrom Smedbyovou z Karolinska institutu ve Stockholmu se zúčastnilo celkem 3740 pacientů s rakovinou lymfatických uzlin a 3187 členů kontrolní skupiny vybraných z běžné populace. Na nich Smedbyová společně s kolegy prokázala, že sluneční záření dokáže u člověka zmírnit riziko nádorového onemocnění lymfatických uzlin až o čtyřicet procent.

K podobnému zjištění dospěli také autoři další studie, podle níž má rakovina kůže daleko méně agresivní průběh, pokud jsou nádory vystavovány slunci. Podle doktorky Marianne Berwickové z Univerzity v Novém Mexiku je nyní potřeba zjistit, co způsobuje, že se nádory na kůži stávají ve spojení se slunečním zářením méně agresivními. Podle jejího názoru může jít o důležitou roli vitaminu D, který ze slunečního záření získáváme a který dokáže zvýšit schopnost buněk opravit pošramocenou DNA.

Vědci ovšem varují, že jejich nové objevy nijak nesnižují ani nenahrazují dosavadní vědecká zjištění o škodlivosti slunečních paprsků.

Ještě nehodnoceno. Buďte první :-)

 

Print preview icon

Změna velikosti textu

Nahoru
TOPlist